Nu drar allt igång…

Sommaren är slut och säljarna är på plats. Nu börjar andra halvlek i säljarnas värld. Några har upp till 6-8 säljcykler på ett år och snarare är inne på sin ”4-5 inning” (baseball term). Jag valde att lyssna runt lite och ta ”tempen” på säljmarknaden efter allas semestrar. Är företagen laddade inför hösten och vinterns utmaningar?

Efter att ha pratat med säljchefer inom olika branscher så verkar marknadssituationen ur ett makroperspektiv påverka oss alla. Varken konstigt eller förvånande. Däremot får jag en tydlig bild att omfattningen för respektive bransch skiljer sig. Dessutom kommer konsekvenserna av Europas och USAs ekonomiska läge slå igenom vid olika tidpunkter beroende på bransch. Vissa ser direkt en effekt medan andra kommer se följdeffekter först om 6-9 månader.

Kommer ni ihåg när det det var som värst 2009 och t ex AB Volvos lastbilsförsäljning gick från tusentals lastbilar i kvartalet till några hundra? Andra branscher reagerade inte lika fort och  t ex försäljningen för livsmedelsindustrin ökade (i dåliga tider har vi en tendens att handla mer mat). Lite olika situation för säljkåren beroende på bransch. Eller hur? Att åka runt i världen och varken få köpsignal eller delaccepter kan få den bästa av säljare att tappa sugen…

Så, jag följer med stort intresse hur företagsledningar runt om i Sverige – och även ute i världen – väljer att tackla västvärldens utmaningar ur ett säljperspektiv. Vilka kommer minska säljkraften och försöka bespara sig ur ”krisen” och hur många väljer att fokusera på att ta marknadsandelar genom att tro på sina produkter/tjänster och sin säljorganisation?

– Vad händer i er organisation? Tror du att din ledning väljer att spara sig ur krisen eller kommer de satsa? Några kommer nog få höra från sin ledning att ”de skall både gasa och bromsa samtidigt”. Prova och gör det när ni kör bil och fundera på hur effektivt resultat ni får…

Hör av er och låt mig få höra vad som händer hos er!