Jag behöver hitta en ”Zlatantyp”…eller?

Det är alltid lika intressant att få höra ett sådant påstående som slutar i en fråga. Denna gång kom den från en försäljningsdirektör som nyligen hade enligt honom förlorat sin bästa säljare och nu ansåg att han behöver hitta en ny ”Zlatan” till sitt säljteam.

Det finns flera olika uppfattningar om Zlatan och eftersom jag inte känner honom så valde jag att tolka liknelsen som gjordes med att Stefan (låt oss kalla försäljningsdirektören det) sökte en stjärna. En som stod ut och var en vinnare. Men, min bild av Zlatan innehåller även ett annat perspektiv som visar en egocentrisk person som vill ha det på sitt sätt/villkor och där stora delar av teamet skall formas efter honom. En stjärna som förväntar sig att bollarna skall landa exakt där han vill.

Under samtalet med Stefan kommer det fram att han också sett de avigsidor hos sin förre s k stjärnsäljare. Han var dock så beroende av säljaren då denne stod för en stor del av totala omsättningen. En enligt mig alldeles för stor del. Stefan situation är vanligare än man kanske tror.

Diskussionen fortsatte och jag lyfte fram vikten av teamets alla beståndsdelar och förmågan att skapa en miljö där alla känner sig som stjärnor och en viktig del i teamets framgång. Jag nämnde – i sportmetaforernas namn – hur många gånger det har skapats lag med för många stjärnor som anser att deras egna varumärke och förmåga är större och bättre än lagets OCH hur resultaten uteblivit.

Innan Stefan och jag skiljdes åt bad jag honom fundera på om han skulle ta tillfället i akt och se över sin egen säljorganisation och bygga det utifrån en gemensam värdegrund och målbild där ALLA i teamet hade en viktig roll som alla i säljorganisationen själva också ansåg. ”När din säljorganisation har funnit den gemensamma spelplanen, besluta först därefter vilken eller vilka ”spelare” du behöver ta in” påstod jag. Stefan lovade att ta sig en funderare.

Vi möttes igen ca 9 månader senare och jag hann inte ens fråga hur det gick utan Stefan sa direkt när vi möttes; ”Tack för rådet. Vi är på väg att bli ett oslagbart lag!”. Stefan hade påbörjat en resa med sin organisation där det kommer finnas många stjärnor. Alla med målbilden att det är laget som vinner, inte enskilda individer. Stefans syn på vikten av enskild ”megastjärna” av vad jag kallar den ”egocentriska skolan” var förbytt och nu skapade företaget en miljö där dem fostrar stjärnor. Stjärnor som har ”kallt huvud, varmt hjärta och rena händer”.

Stefans säljorganisation kommer att lyckas. Det kommer inte ske imorgon, men deras inställning och grundarbete kommer skapa resultat. De kommer lyckas både försäljningsmässigt och på det personliga planet. Säljorganisationen kommer må bättre, leverera bättre och komma till jobbet med en målbild att ”VI skall vinna”.

Varför är det så många som skapar en säljorganisation som utgår från en Zlatantyp?

Hur ser det ut hos er? Känner ni igen er i Stefan och hans organisation? Kommentera gärna och hur skulle du ha gjort?