Håll i – Håll ut!

Jag tror vi alla inser att det som händer i västvärlden kommer pågå längre än vi först trodde. Då tänker jag på utmaningarna i samhällsekonomin. Jag skulle nog våga påstå att det vi vet med säkerhet är att inget vet hur framtiden kommer se ut.
Vad blir då viktigt för oss som ansvarar för våra bolags intäkter?

Håll i – Håll ut.

Det är lät att tappa förtroendet när omgivningen är orolig och framtiden oviss. Det är nu det gäller att hålla i och hålla ut. Tro på det ni gör och inse att det viktiga är att fokusera på det ni kan påverka. Nyfikenheten bör alltid finnas där men håll fokus. Fokus på det ni är bra på  och det erbjudande som ni vet att kunderna efterfrågar. Det är i tuffa tider som fler bolag har utmaningar och kanske är ni de som kan lösa problemen åt dem.
Håll i – Håll ut.

Gör det ni gör bra ännu bättre och ännu mer. Jag skall själv erkänna att det är funnits tillfällen då jag själv insett att jag haft för mycket tro på att ”vi måste lägga äggen i flera korgar” och till slut insett att antalet bollar i luften var för många. För många som krävde min uppmärksamhet. Resultatet? Flera projekt blev halvbra och andra mindre dåliga, men inga riktigt bra. Lärdom? Gör det ni gör bra ännu bättre och ännu mer.
Håll i – Håll ut.

”Du når inte toppen genom att gå halvvägs uppför berget”, sa en känd klättrare en gång. En självklarhet som säger sig själv. Ändå är det många företag som stannar upp när det blir motigt och tröttheten infaller sig. Andra ger sig inte utan outtröttligt fortsätter uppåt. Men, ibland är det bästa vi kan göra att gå ner till baslägret och se stormen passera för att sedan göra ett nytt försök. Viljan att lyckas får aldrig sina.

Håll i – Håll ut.

Nu åker vi.