En säljares juldagbok dag 9

9 December – Still going strong

Igår var jag och lyssnade på Deep Purple och såg gänget som varit igång sedan slutet av 60-talet köra en konsert med extrainkallad stråk och blås orkester. Hovet var fyllt med en salig blandning av människor som alla ville höra 66 årige Ian Gillan sjunga klassiker såsom Smoke on the Water, Perfect Strangers och Black Night. När dessa klassiker spelades sjöng publiken med och mindes tillbaka; ”Det var bättre förr”.

Dagen innan sjöng den nya stjärnan på tenorhimlen, Joseph Calleja på Konserthuset inför en betagen Nobelkonsertpublik. Den 33 årige maltiske tenoren sjöng bl a både Verdi och Puccini. När extra numret O sole mio framfördes hade publiken tagit honom till sina hjärtan. En ung stjärna som sjöng fantastiska klassiska verk.

Det jag försöker säga är; gamla verk fungerar än. Precis som i försäljning. Många gamla sanningar fungerar än idag. Självklart anpassade efter dagens ”publik”, men fungerar det gör dem.

Ibland vill vi gärna få det likt Malmsjös berömda 12 slags ord; ”Ut med gamla, och in med det nya”. Ut med gamla sanningar och in med nya. Likt Warren Buffet har jag en syn att nytt är bra, men förstår jag det inte så väljer jag bort det. Tänk på det när ni skall ”göra om” era organisationer och ”effektivisera och anpassa till framtiden”. Vad bör vi behålla och vad behöver vi ändra på?

En viktig ingrediens för mig är: sunt förnuft. Gärna satt i system.

Nu åker vi.