En säljares juldagbok dag 3

3 December – En allkonstnär

Vi måste veta mycket om lite och samtidigt veta lite om mycket. Det är livet som säljare.

Det är tydligt att vi måste veta mycket om våra kunder och samtidigt veta lite om alla deras konkurrenter och deras strategier. Allt för att förstå hur vi på bästa sätt kan hjälpa dem.

Vi måste förstå mycket om oss själva och samtidigt lite om alla i vår omgivning. Det börjar i oss själva, men om vi förstår vilka som finns runt omkring oss så kommer vi ännu längre.

Vi måste förstå mycket om de vi vill hjälpa att bli bättre och samtidigt förstå lite om hur allt påverkar oss.

Vi måste förstå mycket om hur vår roll fungerar samtidigt måste vi förstå lite om hur alla andra funktioner fungerar som finns runt omkring oss. Hur skall vi annars förstå hur andra i laget tänker?

Det svåra kan ibland vara att veta när jag behöver kunna mycket om lite eller lite om mycket.

Nu åker vi.

Förresten, det blir lite olika innebörd beroende på vart vi placerar lite och mycket;
”Det är lite mycket nu” eller ”det är mycket lite nu”…