En säljares Juldagbok dag 19

19 december – Att inte fastna i detaljer

Det är så lätt hänt. Att fastna i detaljer.

Jag tror flera varit med om tillfällen då ni har haft som målsättning att tänka utanför den berömda boxen för att försöka hitta en ny blå ocean, d v s ett segment/position där ni kan vara ensamma på marknaden. Risken är stor att idén dör innan den ens har fått chansen p g a att ni fastnar detaljer. ”Det är för dyrt. Hur skall vi räkna hem det? Så har vi inte gjort tidigare. Hur skulle det se ut menar du? Har du räknat på det?”

Men, det är just det som är poängen. Glöm för ett ögonblick detaljerna och låt er idé få flyga fritt. Måla med breda penseldrag och se INGA begränsningar. Jag lovar dig, när du är en grupp som verkligen låter detta ske så händer spännande saker. Saker som ni tillsammans upptäcker och uppfinner.

När ni känner att ni hittat ett embryo, testa dem internt och på några utvalda kunder. Inte som någon färdig produkt eller tjänst, utan just precis så grovt och brett utformat som idén just nu befinner sig. Jag är övertygad att ni kommer märka att ni kommer få ny spännande input av medarbetare och kunder som tillför ännu mer i er utveckling.

Den som vågar vinner.

Nu åker vi.