Antisälj – Ett sätt att sälja?

Jag tycker inte om ordet, men jag tror det är tydligt vad det handlar om. Sälja genom att inte sälja. Jag gör det enkelt för mig, men det är vad antisälj uppfattas som. Det skapas ett intresse och en efterfrågan genom att inte påtala ”alla förträffliga egenskaper” utan att produkten/tjänsten kommer bli en succé oavsett om motparten är med eller inte. Man signalerar tydlig att man inte är beroende av om det blir affär eller samarbete.

Någon skulle säkert kalla det ”en påvisad övertygelse med en stark passion och tro i botten”.  Inom försäljningen har begreppet antisälj vuxit sig fram.

För att ge två exempel:

Sveriges senaste framgångsföretag, Spotify, lyckades övertyga flera riskkapitalbolag att tro på två framgångsrika entreprenörers idé  presenterat på ett antal powerpoints. Approachen var; ”antingen är ni med eller så tar någon annan er plats”. De visade en övertygelse och ett beteende som kännetecknar vad som idag kallas ett antisäljbeteende. ”Vi är här med något som ni behöver mer än vi behöver er”. De skapade ett sug, en efterfrågan, en bild om att de kommer att lyckas och här får ”vi” vara med på resan.

Ett annat case var en säljare på ett stort bolag som gick till en kund och gjorde en presentation (han hade flera förmöten med nyckelpersoner). Han lyckades skapa en känsla att bolaget han träffade skulle utmanas på marknader som idag inte fanns, men som imorgon kommer vara en avgörande framgångsfaktor. Han skapade känslan att ”om ni inte där så kommer någon annan vara det”. Kunden insåg att det säljaren kom med stämde och förstod allvaret. Det blev affär och idag är det lyckosamma samarbeten ännu mer omfattande. En form av antisälj.

Ibland ser jag varianter som jag skulle kalla för idiotiska försök, där effekten snarare blir överdrivet kaxighet, översittarbeteende och andra typer av sälj-självmord. Ni som testat att använda antisäljbeteende fel vet nog vad jag pratar om.

Om ni väljer att ibland ta till antisälj (vi måste hitta ett annat ord!), se till att ha torrt på fötterna och se till att ni vet vad ni pratar om. I annat fall blir det ett fall av ”stål i blicken och lös i magen” där ni strax efter kundmötet behöver uppsöka närmaste toalett och sannolikt sitta kvar där ett bra tag och grubbla över vart det gick fel. Använd det rätt och ni lyckas. Ordentligt.

Nu åker vi.